Hanny Bratu: „Visez la un viitor în care definiția succesului să includă implicarea socială” | WWF

Hanny Bratu: „Visez la un viitor în care definiția succesului să includă implicarea socială”



Dacă ar fi să o descrii într-un singur cuvânt pe Hanny, acesta ar fi, cu siguranță, „dinamism”. Coordonează două dintre cele mai importante departamente ale oricărui ONG, dacă ne gândim că fără susținere și fonduri activitatea acestora ar deveni inexistentă: comunicare și fundraising. Iar ca misiune a sa în WWF, aflăm că este „National public engagement coordinator”. Ce înseamnă asta, cum a ajuns în această poziție și cât de ușor este să îl implici pe românul de rând în activism pentru natură, aflați în cele ce urmează:
Ai făcut publicitate când nu se știa foarte bine în România ce este publicitatea. Ai luat parte la apariția primelor aplicații de mobil, ai făcut branding și rebranding când abia înțelegeam ce e acela brand. Cum ai început, cum ai știut că asta e calea ta?
Am intrat în publicitate în 1992, când abia se puneau bazele acestei industrii în România. Nu am știut de la început că asta urmează să fie cariera mea, viața însă m-a dus rând pe rând în agenții de publicitate unde am lucrat cu oameni talentați și interesanți. Am căpătat, astfel, experiență ca manager de client, strategic planner, organizator de evenimente. Am ajuns apoi la Connex, de partea clientului, și așa am descoperit ambele fețe ale monedei. Nu mi-a plăcut însă corporația, nu m-am regăsit acolo. Dar trebuie să recunosc că am căpătat o experiență care mi-a marcat toată cariera.

Ți-ai continuat cariera în mare parte din postură de consultant extern și ai avut colaborări cu nume mari din industria românească (TVR, Unicredit, Băneasa Shopping City etc.) Cum ai decis să te poziționezi cumva independent de ideea de angajat permanent?
Propunerea de a lucra la TVR a venit firesc și odată cu ea am descoperit că oamenii se simt mult mai bine când lucrează cu cineva din exterior - sunt mai deschiși și mai relaxați, lucrează altfel, e o chestie care te apropie de cel care poate  să te ajute să îți organizezi mai bine activitatea. Dar vezi și mult mai clar adevărata miză, latura întunecată a marketingului, și anume orientarea pragmatică pentru producerea de profit.  Această parte umbrește de cele mai multe ori oportunitățile pe care marketing-ul și comunicarea le pot crea pentru oameni: educație, dezvoltare personală, inspirație și, de ce nu, entertainment.
 
Când mi-am dat seama că nu vreau să mai accept asta, am trăit unul dintre momentele de cumpănă cele mai grele din viața mea profesională. De ce? Pentru că mi-am dat seama că mie chiar îmi place comunicarea; vreau să influențez comportamentul oamenilor, să unesc oportunități, să pun cap la cap A cu B, să rezulte un C mai bun. Așa a venit și poziționarea mea ulterioară: am vrut să acționez în zona de responsabilizare și am început să mă gândesc cum pot să influențez companiile să facă ceea ce eu numeam marketing social.

Într-adevăr, în CV-ul tău apare la un moment dat un element nou în denumirea oficială a profesiei pe care o desfășori: „consultant for sustainable development”. Ce te-a făcut să treci la gândire și poziționare sustenabilă?
În sustenabilitate am ajuns cu pași mărunți. Voiam să lucrez ceea ce eu numeam marketing social, știam că nu e CSR; voiam să-i determin pe oamenii de afaceri să facă produse cu miză socială, să introducă proiectele sociale în stragetia de marketing, creând astfel un sistem win-win în care compania vede și rezultatul financiar dar și pe cel de responsabilitate socială în același timp.
Așa că am învățat despre sustenabilitate, despre raportare non-financiară, am început să lucrez cu ONG-uri și am ajuns să unesc ONG-uri cu business-uri și să ofer consultanță pentru ONG-uri. În acest context m-am întâlnit cu WWF.

Din perspectiva lucrului cu WWF, cât de deschise spre dezvoltare sustenabilă sunt companiile românești?
Dacă nu au profit imediat, companiile nu sunt încă deschise la asta. Mai mult, pentru că legea le obligă să ia anumite măsuri cu impact pe mediu, ți se spune: „Am făcut, facem, avem deja proiecte ca să ne reducem amprenta asupra mediului.” Cu alte cuvinte, consideră că și-au făcut treaba. Deci misiunea noastră este foarte grea, pentru că trebuie să le convingem că ceea ce fac nu este de ajuns și că mediul este la fel de important ca și implicarea socială. 

Revenind la WWF și munca pentru mediu, explică-ne pe scurt ce faci aici, care sunt provocările job-ului tău.
Creez oportunități și caut să descopăr ce trebuie să facem altfel sau mai bine, pentru a obține susținere și parteneriate atât de la persoane fizice cât și de la companii. Avem nevoie de ajutor direct pentru proiectele noastre de conservare și policy și avem nevoie să convingem oameni și companii să-și schimbe comportamentul și să trăiască ținând mai mult cont de resursele planetei.
Studiez încontinuu cum se comportă companiile, potențialii donatori și caut în permanență legătura pe care am putea-o crea între ei și noi. Provocarea cea mai mare vine din găsirea unei soluții pentru a ne poziționa mai aproape de oameni – vreau ca atunci când lumea vede sigla WWF să zâmbească și să zică: „Vreau să îi ajut!”

Cum vezi viitorul nostru împreună, al organizațiilor de mediu și al omului de rând?
Sunt optimistă, nu avem cum să ne pierdem scopul comun. Noi ca ONG suntem înhămați la o misiune foarte mare și foarte grea, iar dacă la nivel individual credem că planeta asta o să dispară, putem să mergem într-un colț și să ne legăm singuri de mâini.

Și un mesaj pentru echipa pe care o coordonezi?
Ieșiți în stradă! Ieșiți și vorbiți cu oamenii, transmiteți altora energia și credința voastră. Oamenii din WWF sunt oameni care cred în misiunea lor, nu am simțit o secundă că cineva este blazat. Dar trebuie să ieșim mai mult din zona de confort, să ne punem  în situații în care să-i convingem pe cei mai greu de convins și pe cei care pot să facă schimbarea!

Interviu realizat de Alexandra Damian, Specialist Comunicare WWF-România.
 
Provocarea cea mai mare vine din găsirea unei soluții pentru a ne poziționa mai aproape de oameni – ... 
	© Hanny Bratu / WWF
Provocarea cea mai mare vine din găsirea unei soluții pentru a ne poziționa mai aproape de oameni – vreau ca atunci când lumea vede sigla WWF să zâmbească și să zică: „Vreau să îi ajut!”
 
	© Hanny Bratu / WWF
Doneaza
Doneaza