Alina Bucșa, trainer-ul din spatele celor care stau în fața donatorilor WWF | WWF

Alina Bucșa, trainer-ul din spatele celor care stau în fața donatorilor WWF



Ce e mai minunat decât să ai 20 de ani? Poate să ai 20 de ani și să știi ce vrei. Este cazul Alinei Bucșa, care în ultimul an de facultate descoperea job-ul care avea să-i schimbe viața. După 13 ani de balet și 3 ani de ASE, Alina devenea unul dintre tinerii fundraiseri Panda pe care îi știi de la metrou, de pe stradă sau din clădirile de birouri din București. Iar acum, după aproape 2 ani, este specialistul WWF în formarea de fundraiseri face-to-face. Noi îi alintăm „faceri”, poate și pentru că ei reprezintă cumva imaginea brandului nostru.

Ce presupune, practic, job-ul tău?
Practic, eu sunt cea care îi cheamă pe tineri (majoritatea liceeni și studenți) la interviuri, le dă teste de personalitate și le face training-ul necesar pentru a se descurca „în stradă”. Cumva, e o continuare la ceea ce fac și în restul timpului - sunt trainer de oratorie și dezbateri pentru elevi și profesori și trainer de comunicare în limba engleză pentru adulți. Fac și teatru improvizat, dar acolo sunt cursant.

Cât timp ai stat „în stradă”, ca facer? 
Am început colaborarea cu WWF chiar din postura de facer, având în spate multă experiență în domeniul comunicării. Eram deja teribil de entuziasmată de proiectele pe care le desfășoară WWF, aveam încredere în capacitatea mea de a convinge pe alții să se implice și ei, așa că am făcut treabă bună în cele 5 luni în care am fost facer.
Știam dinainte despre activitatea WWF, iar când am văzut pe Facebook că angajează, am aplicat fără ezitare. Nu-mi căutam un job la vremea respectivă (fiind studentă în ultimul an de facultate), dar oportunitatea de a colabora cu WWF era ceva ce nu puteam rata.

De ce este important contactul direct cu cei care donează?
Eu nu văd donatorii ca pe o entitate externă, separată de noi, ci dimpotrivă. Nu trebuie să lucrezi la WWF ca să ai un rol important în organizație. Angajații WWF și susținătorii WWF au câteva lucruri în comun: iubirea pentru natură, cunoștințele necesare pentru a realiza cât de gravă este starea mediului în acest moment, și dorința de a face ceva pentru a ameliora situația. Fiecare dintre noi contribuie cu ce poate: timp, muncă, fonduri, idei, conexiuni, expertiză, și tot așa.

Din experiența ta, care este reacția „din stradă” față de această modalitate de strângere de fonduri?
În Europa de Vest, oamenii sunt deja obișnuiți cu ideea de Debit Direct, mulți dintre cetățeni având multiple debite directe pentru susținerea mai multor organizații. În România, însă, foarte puțini oameni sunt familiarizați cu această modalitate de susținere a unei cauze, așa că de multe ori facerii trebuie să depună muncă dublă: pe de-o parte să inspire cât mai mulți oameni să ne susțină, și pe de altă parte să le demonstreze că donația prin debit direct este o modalitate simplă și sigură de a ne susține pe termen lung.

Cât de convinși sunt tinerii să se implice? Care este „rata de succes” – câți vin la interviu, câți continuă, câți rămân?
Foarte mulți tineri sunt convinși că vor să se implice, se înscriu în primă fază, însă mulți realizează pe parcurs că jobul de facer nu este așa de simplu cum își imaginau. Rămân în program aproximativ o treime din cei selectați în urma interviului și majoritatea se ține de această activitate pentru câteva luni. Dintre facerii activi în acest moment, cel mai „vechi” este în program de un an și jumătate.

În ce constă procesul de recrutare a noilor faceri? Ce etape trebuie să parcurgă?
Prima etapă este înscrierea prin formularul online. Apoi urmează interviul, care conține o parte de cunoaștere, dar și o parte cu exerciții practice. Cei ce trec de interviu participă la un training inițial, urmat de o scurtă perioadă de probă. Dacă treci de perioada de probă, ești de-al nostru.

Ce „câștigă” din asta?
Ceea ce câștigi din acest job ține mult de tine, de ceea ce cauți să obții. Pe lângă salariu și beneficii, facerii au foarte multe de câștigat din această experiență, dintre care menționez:
-          Un colectiv de prieteni cu interese similare
-          Satisfacția de a atrage susținere pentru o cauză la care ții
-          Dezvoltarea unui set de abilități transferabile în multe alte domenii de activitate (și utile în viața de zi cu zi) precum comunicare, persuasiune, negociere
-          Încredere în propria putere de a face o schimbare pentru mediu și umanitate
-          Responsabilizare
-          Amintiri demne de povestit nepoților


Material realizat de Alexandra Damian, Communication Officer WWF-România.
 
 
	© WWF Romania
(C) WWF Romania
 
	© WWF Romania
„Facerii trebuie să depună muncă dublă: pe de-o parte să inspire cât mai mulți oameni să ne susțină, și pe de altă parte să le demonstreze că donația prin debit direct este o modalitate simplă și sigură de a ne susține pe termen lung.”
 
	© WWF Romania
(C) WWF Romania
Doneaza
Doneaza