Fundraiser-ul lunii | WWF

Fundraiser-ul lunii



Fundraiser-ul lunii spulberă miturile despre street fundraising

Andrei Anghel a împlinit recent 22 de ani, ultimele 6 luni petrecute în echipa WWF. Când nu e în stradă, e tot pe-afară pentru că îi place să își petreacă timpul liber în natură. El este fundraiser-ul lunii și împreună am hotărât să doborâm niște mituri despre street fundraising sau atragerea de fonduri în stradă”.
 
Mitul nr. 1: Trebuie să ai experiență de fundraiser. Sunt fundraiser la WWF, singura organizație unde am făcut acest lucru”. Am zis că e fundraiser-ul lunii, nu? Contează cât de mult vrei să înveți, nu doar cât de multe știi deja.
 
Mitul nr. 2: Trebuie să știi totul despre WWF. Sincer să fiu nu știam foarte multe lucruri despre WWF, dar știam cu ce se ocupă în general deoarece am tot citit articole despre organizație pe diferite site-uri străine și organizația mi-a inspirat din start încredere datorită popularității avute la nivel mondial”.
Acum însă știe mult mai multe și are și un proiect preferat. Cel mai interesant proiect al WWF România mi se pare cel cu zimbrii deoarece dovedește că nimic nu e pierdut, deși pe alocuri ne aflăm în niște situații critice. Ne putem reveni dacă încercăm acest lucru. Zimbri dispăruseră de pe teritoriul românesc de ceva timp, dar chiar și așa, am reușit să-i readucem în țară și facem progrese de la zi la zi”.
 
Mitul nr. 3: Jobul nu are legătură cu materiile pe care le înveți la liceu sau facultate. Andrei studiază economia mediului la ASE. În perioada respectivă nu îmi căutam de lucru, ci doar eram curios dacă aș putea găsi un job în domeniul facultății mele, iar în momentul în care am vazut logo-ul panda al WWF-ului am decis pe loc să aplic”.
 
Mitul nr. 4: E, de fapt, un job foarte plictisitor. „Într-o zi, spre finalul programului de lucru, îmi vedeam de treabă întrebând posibili donatori dacă ar dori să se implice și lângă mine se afla un domn de vreo 30 de ani, îmbrăcat din cap până în picioare la costum și cu o servietă. Deoarece vorbea la telefon nu l-am întrebat daca ar dori să se implice și am continuat să întreb oamenii disponibili. După câteva minute a venit el la mine, și, direct: ia zi, mă, cu ce vă ocupați aici? Eu, ușor intimidat, am început să-i explic exact ce și cum cu gandul că nu l-ar putea interesa, ci că doar își pierdea timpul cu mine până venea momentul să plece la treaba lui. Când colo, bine, hai fă-mi mie un mandat din acela. În momentul în care l-am întrebat suma cu care ar dori să doneze și el mi-a spus o sumă destul de mare, i-am explicaâ încă o dată că treaba e lunară ca sa fiu sigur ca nu a înțeles că ar fi vorba de o donație one time. Da, mă, stai tu liniștit și bifează acolo. Când mă mai gândesc la această întâmplare încă zâmbesc ca atunci când completam mandatul. Mi-a confirmat convingerea că aparențele înșală.
 
Mitul nr. 6:  E la fel ca un job de promoter, ca și cum ai împărți flyere. Jobul este unul foarte diferit, iar persoanele care cauta ceva lipsit de monotonie pot aplica cu încredere. Persoanele care sunt pasionate de natură, persoanele care iși doresc să vorbească cu fel și fel de oameni, să își împărtășească ideeile și să vină la muncă fără să fie stresate sau puse sub presiune ar trebui să ni se alăture pentru că nu au ce regreta”.
 
Mitul nr. 7: Pentru fundraiser contează doar să te convingă să donezi. Când vorbesc cu un potențial donator încerc să-i dau cât mai multe informații despre noi și proiectele noastre, dar și despre modalitățile prin care pot să ajute natura. Incerc să înțeleg și eventualele motive sau probleme pe care le-ar putea avea și care l-ar putea împiedica să se implice în salvarea naturii. Ideea e, până la urma, nu doar să strângem donații, ci să ajutăm împreună natura”.
 
Mitul nr. 8: Toți vor crede că îți pierzi vremea. De când am început să lucrez la WWF am întâlnit multe persoane care m-au felicitat, mi-au mulțumit, m-au încurajat și chiar mi-au spus că mă apreciază pentru ceea ce fac”.
 
Mitul nr. 10: WWF nu-ți răspunde la întrebări, dacă vrei să afli altceva despre acest job. Da, am sărit peste mitul 9, dar peste 5 ai văzut că am sărit? (Ne place de tine, ai simțul observației. Nu vrei să ne scrii?). Dacă ai întrebări, scrie-ne pe aciobanu@wwfdcp.ro și îți vom răspunde.
  
	© WWF
© WWF

Cum să fii fundraising officer, în 5 pași

Un ghid rapid, cu fundraiser-ul lunii august, Silviu Răscanu
Silviu Răscanu a intrat în familia WWF ca fundraising officer, acum aproape doi ani, cu entuziasm și multă bună dispoziție. Acum că a fost desemnat fundraiser-ul lunii, ne-am gândit să vă împărtășim sfaturile lui în cazul în care vreți să îi urmați exemplul.
 
Unu: vezi dacă ai calitățile necesare - energie și motivație
„După mine un fundraising officer ar trebui să aibă curaj, motivație, inițiativă, umor și creativitate”.  Și rezistență. Silviu declară că îl pasionează „cam tot ce ține de efort fizic, în special să joc fotbal și să alerg” (vă spunem noi, maratoane).
 
Doi: aplică
„Începutul, în cazul meu, a fost cam așa: am aplicat pentru postul de fundraising officer pe site-ul  ejobs și la scurt timp am fost contactat și anunțat că am fost selectat să particip la interviu.  Am avut multe emoții, dar a fost un interviu foarte plăcut, chiar am fost încântat de modul mai puțin formal în care s-a ținut întâlnirea noastră”.
 
Trei: ai încredere în tine în perioada de probă
La fel ca Silviu, s-ar putea să descoperi că ai talente nebănuite în ceea ce privește relaționarea cu oamenii, persuasiunea sau vorbitul în public.
„Eram destul de neîncrezător în ceea ce privește abilitatea mea de a opri oameni în strada și de a-i convinge să se implice în activitățile WWF, dar după prima zi am realizat că nu este așa de greu. În plus, e chiar foarte plăcut să vorbești cu oameni necunoscuți despre protejarea mediului și a animalelor sălbatice și despre cum se pot implica și ei în proiectele noastre”.
 
Patru: învață constant
„Uneori nici nu realizez că mă împart între două lucruri, partea de stradă se îmbină perfect cu cea de la birou. Experiența acumulată  în stradă mă ajută mult în desfășurarea activității de la birou,  iar la birou incerc să fur cât mai multe cunoștințe de la colegi pentru a mă dezvolta, iar o  parte dintre acestea mă ajută să mă exprim mai bine în stradă”.
 
Cinci: bucură-te de experiențele interesante care vin odată cu jobul
Cum ar fi ciocolata cadou, primită de la donatori. „Pe vremea când eram în Carrefour Orhideea, un tânăr s-a implicat în proiectele noastre, după completarea formularului am mai discutat o vreme pănă să plece în treburile lui. La scurt timp s-a întors la mine și m-a întrebat câți oameni are echipa din Carrefour, ca apoi  să revină cu cinci batoane de ciocolata, câte unul  pentru fiecare membru al echipei, să aveți energie să strângeți cât mai multe fonduri pentru ursuleți".
 
Acum chiar că fundraising officer nu mai sună așa de complicat, nu?
 
Vrei sa fii coleg cu Silviu? Trimite un cv la aciobanu@wwfcp.ro.
 
 
	© Liviu Florin Albei
© Liviu Florin Albei

Ce poți face în două minute pentru mediu?

Alaltăieri, de la băiatu’ roșcat am adoptat un urs, ne-a zis cineva pe Facebook, completând descrierea unei fotografii pe care o postasem. Băiatul roșcat este fundraiser-ul lunii: să-l cunoaștem mai bine pe Emil.

Din noiembrie anul trecut Emil face parte din echipa de fundraisers. Are 27 de ani, e din București, dar după cum singur recunoaște, copilăria între betoane nu m-a facut să nu iubesc natura, poate chiar m-a împins și mai tare spre ea.  A terminat Colegiul silvic Theodor Pietraru, își dorește să călătorească în întreaga lume și-i mai place muzica, mai ales dacă e la un festival.
 
Călătorind a început să gătească. Student fiind, întâmplarea a făcut să fie jumătate de an ajutor de bucătar în Grecia. Când ai aflat că ești fundraiser-ul lunii, ai sărbătorit făcând clătite, dar ce-ți place să gătești, cel mai mult? Cel mai mult, mâncare indiană. Cred că într-o viață anterioară am fost indian. Imi plac condimentele, aromele, gustul puternic din mâncarea lor
 
Cum e să fii fundraising officer? Concret, pentru prima dată în viața mea nu simt că plec la muncă când plec de acasă. Ba din contră, după ce vorbesc cu un om de treabă mă încarc cu energie. Asa ca recomand oricui își caută un job, să devină Fundraising Officer.
 
Până vine primăvara, Emil și colegii lui vă întâmpină în Carrefour Orhideea.  De obicei îi puteți întâlni pe stradă, la Piața Unirii, la Universitate și nu numai. Emil abia așteaptă primăvara pentru că cel mai mult îi place să lucreze pe stradă. În Carrefour oamenii sunt cu gândul la cumpărături, pe strada însă te ascultă cu mai mult interes și un zâmbet pe care îl oferi gratuit poate schimba ziua unei persone
 
Cum e “în stradă”?
Sunt oameni care râd de noi când ne văd cu mapa și întrebând dacă au două minute pentru mediu... ce poți face în două minute pentru mediu? MULTE. Dar sunt și mulți oameni frumoși, deschiși la informații noi, care parcă îți sorb cuvintele când le povestești despre urși, râși, zimbri, sturioni și păduri
 
Vor oamenii să doneze bani direct, cash? Da, deși WWF nu solicită niciodată și nici nu acceptă donații cash. Debitul direct are mai multe avantaje: pentru donatori oferă siguranță, spre deosebire de o donație  cash pe care nu știi sigur cui i-o dai și unde ajung acei bani, donațiile prin debit direct pot fi controlate, știi unde se duc banii și în plus devii membru al unei comunități, primești un feedback din partea WWF, vezi proiectele la care ai contribuit și tu.
 
 
 
 
	© WWF-România
Emil - ambasadorul lunii ianuarie
© WWF-România
 
	© WWF-România
Ambasadorii panda.
© WWF-România
Doneaza
Doneaza