Noutăți | WWF

Noutăți



S-a lansat Platforma Școli Verzi

Miercuri, 29 octombrie 2014, în cadrul unui eveniment găzduit de Centrul de Ecoturism în România din cadrul Bibliotecii Naționale a României, a fost lansată oficial Platforma Școli Verzi.
În prima parte a zilei a avut loc prima conferință de presă din cadrul proiectului, conferință de presă la care au participat peste zece reprezentanți ai presei naționale și internaționale. Echipei de proiect i s-a alăturat ministrul mediului și schimbărilor climatice, domnul Attila Korodi care s-a declarat un susținător al Platformei Școli Verzi și s-a arătat încântat de inițiativele educative provenite dinspre sectorul nonguvernamental și a societății civile: "Mă bucur să văd că ONG-urile de mediu lucrează, pentru că au o dinamică mult mai mare decât instituțiile și pot schimba lucrurile mult mai repede".

A doua parte a zilei a fost destinată evenimentului propriu-zis de lansare a Platformei Școli Verzi. În cadrul celor două ore, echipa de proiect a prezentat amănunțit ce și-au propus în următorul an și jumătate.  Au participat reprezentanți ai cadrelor didactice din cele șase județe pilot, ai Ministerului Educației Naționale, reprezentanți ai ONG-urilor, susținători ai proiectului. Acest prim contact mai aprofundat cu Platforma Școli verzi și conceptele din spatele proiectului a creat un cadru pentru schimb de idei despre educație pentru dezvoltare durabilă și despre colaborarea dintre instituțiile guvernamental și neguvernamentale, implicate în educație – după cum a indicat dezbaterea din a doua parte a evenimentului. 

Evenimentul a fost un cadru foarte potrivit pentru feedback din partea oamenilor implicați în mod direct sau indirect în implementarea platformei, un moment ideal de a accesa creativitatea și sprijinul atâtor persoane și instituții care pot susține „construirea” Platformei Școli Verzi.

WWF a lansat pachetul educativ Cartea Mării Negre

Profesorii de la clasele primare și gimnaziale au de astăzi parte de un nou instrument de lucru care sprijină procesul educativ prin care formează generații de tineri responsabili față de mediul înconjurător. Cartea Mării Negre este un pachet educativ dedicat cunoașterii și protejării Mării Negre, coordonat în România de organizațiile WWF și Mare Nostrum. Cartea Mării Negre este un concept creat de WWF Turcia, în parteneriat cu Comisia Mării Negre și realizat cu sprijinul financiar al Programului pentru Dezvoltare al Națiunilor Unite (UNDP), în cadrul inițiativei Fiecare Picătură Contează.

Misiunea WWF constă în obţinerea unui impact pe termen lung în conservarea naturii. Printre metodele folosite un loc important îl ocupă educaţia. WWF acordă o atenţie deosebită educaţiei de mediu care este, încă de la înfiinţarea organizaţiei în 1961, una dintre priorităţile strategice ale organizaţiei.

De aici decizia naturală de a adapta și distribui Cartea Mării Negre și în România. Cartea Mării Negre a fost „notată” ca bună practică la nivel mondial, la Expo 2012 Yesou Korea, un eveniment internațional dedicat mărilor și oceanelor. Cu acest calificativ ce garantează calitatea materialului și cu sprijinul unor parteneri valoroși precum Mare Nostrum, WWF-România le oferă profesorilor din întreaga țară oportunitatea de a include în lecțiile lor o metodă interactivă, ce răspunde unei nevoi multidisciplinare.

Prezent la lansare, Ivan Patzaichin, președinte al Asociației Mila 23, un susținător al Cărții Mării Negre, consideră că “Delta Dunării se sfârșește unde începe Marea Neagră. Românii au prilejul de a avea acces la amândouă. Este un alt început al naturii, iar noi avem datoria să îi cunoaștem valoarea prin educație, la clasă, dar și în mijlocul apelor, cu barca.”

„Cartea Mării Negre este un material fascinant, mi-a făcut o mare bucurie atunci când l-am parcurs și m-am transpus în pielea elevului care va experimenta metodele propuse. Învățarea experiențială, lucrul în echipă, gândirea critică, exprimarea liberă – toate acestea sunt elemente ale Educației pentru dezvoltare durabilă pe care le încurajăm în toate proiectele de educație ale WWF. Ne bucurăm să oferim acest instrument atât de complet profesorilor din întreaga țară, căci Marea Neagră este a noastră, a tuturor. ”, declară Cătălina Murariu, manager proiect Cartea Mării Negre.

Adresat elevilor din clasele I-VIII din întreaga țară, pachetul Cartea Mării Negre reunește informația teoretică cu aplicații și metode practice care permit înțelegerea aspectelor ce țin de geografia, biologia și protejarea Mării Negre.

Evenimentul a fost găzduit de Centrul de Ecoturism în România din cadrul Bibliotecii Naționale a României, acolo unde au avut loc cele șase conferințe dedicate ecoturismului în cursul lunilor octombrie-noiembrie din acest an, organizate de Asociația Ivan Patzaichin-Mila 23 și Asociața de Ecoturism în România.

Ce conține Cartea Mării Negre?

- Manualul profesorului
- Harta Mării Negre
- Planșă cu specii
- Cărți de joc cu specii
- CD cu toate materialele în format electronic
- O cutie elegantă și practică pentru toate materialele.

Cine se poate alătura proiectului?

Profesorii care doresc să facă parte din familia cadrelor didactice care utilizează Cartea Mării Negre și, astfel, să participe la sesiunile de formare, să primească un exemplar din pachetul educativ Cartea Mării Negre și să beneficieze de sprijin din partea echipei de proiect sunt invitați să trimită un dosar de candidatură. Acesta constă în CV în formatul Europass și scrisoare de intenție, ambele în limba română, și trebuie trimis la adresa de email: ateleuca@wwfdcp.ro până la data de 15 ianuarie 2013.

Sesiunile de formare vor avea loc în București, Cluj, Constanța, Craiova, Iași și Timișoara și vor fi adresate unui număr de 150 de profesori din întreaga țară, respectiv 1-2 cadre didactice din fiecare județ. Exemplarele tipărite din Cartea Mării Negre vor fi distribuite gratuit în toate județele țării (10 exemplare/județ) . Versiunea electronică a Cărții Mării Negre este accesibilă oricui, pe website-ul www.carteamariinegre.ro

În perioada ianuarie-martie 2014, elevii vor fi invitați să participe la un concurs de proiecte, care va fi anunțat pe site-ul proiectului www.carteamariinegre.ro și pe pagina de Facebook Cartea Mării Negre.

*Traducerea Cărții Mării Negre a fost realizată de Prolingua. DTP – LOUD Images. Partener comunicare – Didactica Publishing House, cu revista Bioplanet.

Patru școli reprezintă România într-o nouă ediție a proiectului internațional „Școli Europene pentru o Planetă Vie”

2 octombrie 2013
Patru școli din România vor lua parte la o nouă ediție a proiectului european de educație de mediu Școli Europene pentru o Planetă Vie implementat de WWF cu sprijin financiar de la Fundația Erste. Conform tradiției, proiectul a fost lansat în cadrul unui eveniment de 6 zile care a avut loc între 27 septembrie – 2 octombrie în Parcul Național Neusiedler See-Seewinkel, lângă Viena, unde au participat 33 de elevi și profesori din România și alte 10 țări europene.

Evenimentul este conceput sub forma unei „academii” și cuprinde ateliere și ieșiri în natură pentru învățare experiențială, pe parcursul cărora participanții primesc informații despre diverse teme legate de conservarea naturii și un stil de viață responsabil. După acest eveniment de lansare și până la sfârșitul anului școlar, fiecare clasă admisă în program va concepe și implementa o inițiativă proprie de mediu în cadrul comunității lor. Proiectele pot varia de la evenimente de stradă, expoziții, instalații și crearea unor publicații sau ziare până la planuri de acțiune complexe pentru școală, studii, grădini de legume în incinta școlii sau campanii publice. Evoluția acestor proiecte poate fi urmărită pe blogul interactiv ESFALP: http://schools.foralivingplanet.eu.

De asemenea, toate clasele din program vor fi reunite într-un proiect de mediu comun, la alegerea participanților, care va fi implementat în toamna anului 2014. Acesta vine să întărească relațiile create între participanți și să stimuleze pe mai departe schimburile și dialogul intercultural în scopul protejării naturii, ce transcende granițele geografice și politice. Rezultatul dorit este crearea unei rețele europene funcționale de tineri activi în domeniul protejării mediului.

WWF lansează a cincea ediție a programului "Școli europene pentru o planetă vie"

24 octombrie 2012
În intervalul 22-27 octombrie 2012, a avut loc evenimentul care dă startul celei de-a cincea ediiții a programului Școli europene pentru o planetă vie. Organizată în Illmitz, Austria, în aria Parcului Național Neusiedlersee, Academia a adus împreună 33 de echipe profesor-elev selectate din nouă țări din regiune : Austria, Bulgaria, Croația, Ungaria, Moldova, România, Serbia, Slovenia și Ucraina.

Prin ateliere practice și activități în aer liver, experții și educatorii WWF i-au inițiat pe participanți în subiectele cheie ale programului: “Dunărea – linia vieții Europei” și “Amprenta ecologică – efectele globale ale consumului”. Tema-umbrelă a programului este “Cetățenia activă” deoarece “pentru WWF este prioritar să le arătăm elevilor că pot lua inițiativă, că își pot exprima opiniile în public și că îi pot motiva și pe alții să devină activi” declară coordonatorul programelor de educație WWF-România, Cătălina Murariu.

La întoarcerea în şcolile de provenienţă, participanţii urmează să transmită mai departe informaţiile primite şi să le aplice, împreună cu colegii, în proiecte concrete.

Toate activităţile din proiect încurajează apropierea de natură şi atitudinea activă, cu accent pe metode non-formale şi pe implicarea predilectă a tinerilor (youth empowerment).

WWF în parteneriat cu Universitatea București organizează primul curs de Educație pentru Dezvoltare Durabilă pentru viitorii profesori

1 octombrie 2012
WWF în parteneriat cu Universitatea București oferă în premieră cursul de Educație pentru Dezvoltare Durabilă (EDD) adresat viitorilor profesori, respectiv studenții facultăților de Geografie și de Știintele Educației.

Educație pentru Dezvoltare Durabilă (EDD) este un curs opțional pentru semestrul I, deschis studenților aflați în anul II de studiu. Fiecare dintre cei trei parteneri – Facultatea de Științele Educației, Facultatea de Geografie, WWF – contribuie propria perspectivă și experiență, prin intermediul reprezentanților:
• Georgeta Ion, profesor doctor, Facultatea de Științele Educației, Facultatea de Geografie
• Mioara Clius, prodecan lector doctor, Facultatea de Geografie
• Cătălina Murariu, coordonator programe Educație pentru Dezvoltare Durabilă (EDD), WWF- România

Cursul va prezenta conceptul de Educație pentru Dezvoltare Durabilă (EDD) plecând de la perspectiva teoretică și ajungând până la practică și vizite pe teren.
 
	© WWF Romania
Afis curs Educatie pentru Dezvoltare Durabila
© WWF Romania

La tabăra câștigătorilor competiției "Școli europene pentru o planetă vie", elevi din România, Serbia şi Bulgaria trimit petiţii liderilor locali şi gândesc proiecte comunitare

27 septembrie 2012
WWF şi Fundaţia ERSTE au organizat o tabără şcolară pentru dezvoltarea unor exemple de bune practici de mediu, la Straja, în judetul Hunedoara; aceasta s-a desfăşurat sub egida proiectului ESFALP (European Schools for a Living Planet/ Şcoli Europene pentru o Planetă. Tabăra a reprezentat premiul acordat echipelor câştigătoare în cadrul competiţiei ESFALP din anul şcolar 2011-2012, care a implicat şcoli din 11 ţări europene, inclusiv din România.

Cele patru echipe câştigătoare sunt Şcoala cu clasele I-VIII Palanca, din Bacău, România, Colegiul American Arcus, din Veliko Târnovo, Bulgaria, Şcoala 'Svetislav Golubovic Mitraljeta' , din Batajnica, Serbia şi Şcoala Karađorđe Velika Plana, din Serbia. 5 elevi împreună cu un profesor din cadrul fiecărei şcoli au participat la tabăra din Straja, România, găzduită de complexul VIATA al Fundaţiei Noi Orizonturi.

Pe lângă activităţile educaţionale în aer liber, echipele au participat la discuţii despre problemele de mediu cu care se confruntă comunităţile lor, printre care defrişarea, accesul limitat la apă sau presiunile asupra faunei sălbatice. Elevii au dezvoltat idei de proiecte concrete, variind de la construirea de mecanisme pentru hrănirea animalelor, construirea de panouri informative despre protejarea naturii, crearea de abţibilduri ce îndeamnă la economisirea apei pentru hotelurile din staţiune, până la trimiterea de petiţii către primarul localităţii Straja.

Metodele folosite în cadrul taberei fac parte din categoria învăţării prin activităţi în natură, dar şi prin munca în beneficiul comunităţii. Programul a inclus activităţi de orientare, foc de tabără, drumeţii pe înserat sau observarea stelelor.

„Tabăra a avut un dublu scop: de a încuraja participarea şi a alimenta o atitudine proactivă faţă de situaţia comunităţilor din care copiii provin, dar şi de a încuraja schimburi de experienţă între elevi chiar şi după finalizarea competiţiei”, a mai spus Tauscher. „Astfel, gândind pe termen lung, dorim să creăm o reţea transnaţională de tineri activi în ce priveşte conservarea naturii”.

Școala cu clasele I-VIII Palanca, județul Bacău, a câștigat competiția internațională "Școli europene pentru o planetă vie"

3 iunie 2012
Şcoala cu clasele I-VIII din satul Palanca, judeţul Bacău, a fost desemnată printre cei patru câştigători ai competiţiei internaţionale dedicate mediului înconjurător Şcoli europene pentru o planetă vie.

La ceremonia de decernare a premiilor, organizată la Moieciu, Braşov, fiecare echipă din concurs a fost reprezentată de câte un profesor şi un elev. Aceștia au prezentat activităţile de conservare a naturii pe care le-au desfășurat de-a lungul anului în cadrul unui adevărat `bazar de proiecte` extrem de animat.

Timp de 7 luni, în cele 9 țări participante, copii şi tineri cu vârste cuprinse între 12 şi 17 ani au realizat proiecte în jurul temelor: `Dunărea - linia vie a Europei` şi `Amprenta ecologică`. Echipele s-au documentat, au discutat cu factori de decizie şi au organizat drumeţii. Ideile şi implementarea proiectelor au fost în totalitate în mâinile tinerilor şi au depins numai de creativitatea lor, profesorii având doar rolul de suport.

Patru şcoli din România, Serbia şi Bulgaria au câştigat competiţia, abordând temele amprenta ecologică şi reducerea poluării.

Proiectul care a adus premiul Şcolii cu clasele I-VIII din satul Palanca, judeţul Bacău, se numeşte “Colorează în verde amprenta ecologică a mâncării tale!” şi a avut ca scop promovarea unui stil de alimentaţie sustenabil. Pentru a-şi îndeplini misiunea, echipa formată din elevi în vârstă de 12 ani şi coordonată de profesoara Andreea Juverdeanu a desfăşurat activităţi variate, începând cu ateliere de gătit folosind energie regenerabilă şi construcţia unei sere în grădina şcolii, până la prezentări pentru părinţi despre agricultură sustenabilă, mâncare organică şi amprenta de carbon.

“Prin acest program ne propunem să creăm un val de cetăţeni activi şi responsabili faţă de mediu în întreaga regiune. Considerăm că este esenţial să ne concentrăm pe copii şi adolescenţi care vor avea capacitatea de a influenţa lumea de mâine şi care, după cum ne arată proiectele lor, influenţează deja semnificativ lumea de azi”, Cătălina Murariu, Coordonator Educaţie pentru Dezvoltare Sustenabilă WWF.

Ambasadorii campaniei „ Salvați pădurile virgine! ” inspiră elevii școlilor bucureștene

Vineri, 4 noiembrie 2011, patru ambasadori ai campaniei „Salvaţi pădurile virgine” au vizitat două şcoli bucureştene, pentru a-i convinge pe elevi să se alăture cauzei WWF.
Ambasadorii implicaţi în evenimentul organizat în colaborare cu Antena 3 au fost: alpinistul Alex Găvan, cunoscutul violonist Alexandru Tomescu, dar şi jurnalistele Antena 3 Mihaela Bîrzilă şi Dana Grecu. După prezentările ambasadorilor, elevii au avut ocazia să transmită mesajul lor către publicul Antenei 3 şi să participe la un concurs ad-hoc de testare a cunoştinţelor legate de pădurile virgine.

Din public au făcut parte elevi din clasele IV, VI, VIII ale Şcolii 110 George Topârceanu, din sectorul 4, şi clasele X ale Colegiului German Goethe, ambele şcoli fiind selectate de către WWF datorită faptului că acordă o importanţă deosebită educaţiei de mediu.

Programul “Școli europene pentru o planetă vie” debutează cu Academia profesorilor și a elevilor

În intervalul 22-27 octombrie 2011, a avut loc Academia ESFALP (European schools for a living planet) în Illmitz, Austria. Academia este evenimentul care dă startul programului şi constă într-o serie de ateliere dedicate profesorilor şi elevilor participanţi la program.
Cele 5 zile de eveniment s-au concentrat pe arii tematice de tipul:

• Planeta Pământ şi Dunărea
• Amprenta ecologică şi cetăţenia activă
• Management de proiect

La întoarcerea în şcolile de provenienţă, participanţii urmează să transmită mai departe informaţiile primite şi să le aplice, împreună cu colegii, în proiecte concrete.

Toate activităţile din proiect încurajează apropierea de natură şi atitudinea activă, cu accent pe metode non-formale şi pe implicarea predilectă a tinerilor (youth empowerment).

Educația pentru Dezvoltare Durabilă WWF, prezentă la Zilele Educației Non-formale

 
	© ZENF
© ZENF
Joi, 20 octombrie 2011, WWF a participat la Zilele Educaţiei Non-formale, cu un workshop despre Educaţie pentru Dezvoltare Durabilă, ce a avut loc în librăria Cărtureşti – Muzeul Ţăranului Român.
În ziua aniversării a 50 de ani de la fondarea WWF International şi a 5 ani de activitate în România, Cătălina Murariu, coordonator departament educaţie WWF România, a ţinut un workshop despre Educaţia pentru Dezvoltare Durabilă, în cadrul evenimentului “Zilele Educaţiei Non-formale”. Subiectele propuse au fost:

• Scurtă prezentare a organizaţiei WWF
• Ce este Educaţia pentru Dezvoltare Durabilă (conţinut şi formă sustenabile)?
• Studiu de caz – The Barefoot College, India

Programul „Școli europene pentru o planetă vie” și-a selectat participanții

 
	© WWF
© WWF
Echipa de proiect a programului „Şcoli europene pentru o planetă vie” (European Schools For A Living Planet – ESFALP) a selectat participanţii pentru ediţia a patra, 2011-2012. În urma succesului anilor anteriori, anul acesta programul a primit un număr record de înscrieri: 170 de candidaturi pentru cele 33 de locuri disponibile.
Cei patru profesori care vor reprezenta România în program sunt:

Andreea Juverdeanu, Şcoala cu clasele I-VIII Palanca , judeţul Bacău
Cristina Nedelcu, Grupul Şcolar Agricol Dorna Candrenilor, judeţul Suceava
Pamela Alina Popa, Şcoala cu clasele I-VIII Pietroasa, judeţul Timiş
Elena Rodica Ruscan, Colegiul German Goethe,  Bucureşti


Doneaza
Doneaza